חיפוש

מה הם המדדים המובילים להשקעה?

בישראל קיימים מספר מדדים וכמו בכל תחום אחר, לכל מדד יתרונות וחסרונות וחשוב להכיר את הנושא מכיוון שיש לו השפעה מכרעת על שוק ההון. מומלץ לדעת, המדדים המקומיים אינם בהכרח זהים למדדים המקובלים באירופה וארה"ב. מדדי המניות בישראל נהנים מפיזור ותנודתיות נמוכים, בהשוואה להשקעה ישירה במניות. אי לכך, מה הם המדדים המובילים להשקעה?

 

מדד ניירות הערך

קיימים מדדים מובילים שעל ידם ניתן לציין את מדד ניירות הערך, המשקף את רמת המחירים של קבוצת ניירות ערך מסוימת, הנסחרת בבורסה. המדדים מחולקים לשתי קבוצות: מדדי בנצ'מרק (סוף היום), ומדדי השקעה, המדדים המוכרים בקרב מרבית האזרחים ובוודאי המשקיעים. מדדי הבנצ'מרק וותיקים, מחושבים אך ורק בסוף יום המסחר, ומשמשים בעיקר את שוק קרנות הנאמנות. אפשר בהחלט להתקרב מאוד לביצועי המדדים באמצעות מכשירים פיננסיים שעוקבים אחר המדדים כמו בקרנות סל.

 

הבורסה הישראלית

המדדים בישראל הם בעיקר מדדי שווי שוק, בשנת 2017 בוצעה רפורמה מרחיקת לכת בתחום כשמטרת העל הינה, הפחתת הריכוזיות במדדים. הרפורמה בוצעה מיד לאחר שמניית טבע קרסה ומשכה אחריה את כל השוק. הרפורמה כללה את השינויים הבאים: מדדי המניות הגדולים הורחבו, מאגרי המניות תמר ורימון נכנסו לשוק, הוחלט שמשקל המדדים יעודכן אחת לחודש ולא אחת לרבעון כפי שהיה עד לרפורמה והעדכון החצי שנתי של המדדים, הועבר לחודשים פברואר ואוגוסט בשנה.

 

 מי הם תמר ורימון?

מאגר תמר כולל 330 מניות הנכללות במדדי ההשקעה. כל מניה שנכנסת למדדים אלה זוכה לביקושים יפים מכיוון שמשקיעים רבים משקיעים על פי המדדים. ניתן לומר שהם משקיעים במניה מהרגע שהיא נכנסת למדד. הכניסה למאגר תמר דורשת מינימום של 15 אחוזים החזקות של הציבור, שווי ממוצע של החזקות 40 מיליון שקלים ושער ממוצע הוא בשווי 50 אג'.

במאגר רימון כלולות מניות שראויות להיכנס למדדים הנגזרים. מאגר רימון כולל 200 מניות המשלימות את המדדים המובילים בבורסה: תל אביב 30, תל אביב 90, תל אביב 125 ומדד הבנקים. כל המניות הנמצאות במאגר רימון, נמצאות גם במאגר תמר אבל, בתנאים מעט שונים כדלקמן – מינימום החזקות הציבור צריכות להיות בזמן המדויק שבו המניות נרשמו לבורסה. צריך להיות מינימום שווי ממוצע להחזקות הציבור, 50 מיליון שקלים למניות שכבר נמצאות במדד, 100 מיליון שקלים למניות חדשות.

 

שוק המניות בישראל לעומת מה שקורה בעולם

שוק המניות הישראלי נחשב למעט מיושן, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמרבית המניות הנסחרות מגיעות מתחומי הפיננסים, הנדל"ן והפארמה ומעט מידי מתחומי הטכנולוגיה. למשל, במדד תל אביב 35 נמצאות כיום רק 10 חברות טכנולוגיה, המהוות 25 אחוזים בלבד מהמדד. לעומת זאת המדד כולל 9 חברות מתחום הנדל"ן המהוות 16 אחוזים מהמדד. כמו כן, מדד תל אביב 35 כולל 7 חברות מתחום הפיננסים המהוות לא פחות מ- 27 אחוזים מהמדד. המדד כולל גם 4 חברות פארמה, 2 חברות מזון, 2 חברות תעשייה ואת חברת בזק ואנרג'ין.

שעון ומטבעות

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
דירוג אשראי
איך לשפר דירוג אשראי?

גם אם דירוג האשראי שלכם הוא שלילי, כדאי שתדעו שיש מה לעשות כדי להעלות את רמת הדירוג ולשפר אותו. ריכזנו כאן מידע במיוחד למתעניינים בנושא.

קרא עוד »