חיפוש

עסק של צעירים – למה חשוב לכתוב צוואה מגיל צעיר

על פי חוק הירושה במידה ואדם לא כותב צוואה העיזבון יחולק על פי סדר הירושה בדין. משמעות הדבר לנפטר נשוי עם ילדים הוא שבת הזוג תירש מחצית מהרכוש והמחצית השנייה תחולק באופן שווה בין כל הילדים. במרבית המשפחות כאשר אין צוואה תקפה, הילדים מוותרים על חלקם בירושה לטובת ההורה שנותר בחיים וממתינים עם הירושה עד שגם הוא הולך לעולמו. 

 

בהעדר צוואה

מכיוון שעל פי הדין הילדים אינם חייבים להעביר את חלקם ברכוש להורה החי, הדבר עשוי להוביל למחלוקות וסכסוכים משפחתיים סביב הירושה. הדבר מורכב במיוחד כאשר מדובר בזוג עם ילדים קטינים או כשחלק מהילדים קטינים ואחרים בוגרים. בהיעדר צוואה הילדים הקטינים הופכים להיות יורשים לכל דבר ועניין וההורה ממונה כאפוטרופוס לחלקם בעיזבון.

 

מצב מורכב

המעמד של ההורה כאפוטרופוס בעת ירושה על פי דין הינו מגביל ועשוי להקשות על ניהול ענייני הכלכלה של המשפחה. כפי שמכיר היטב כל עו"ד צוואות מומלץ ההורה האפוטרופוס נדרש לדווח על פעולות כספיות ולקבל אישור למגוון פעולות שהוגדרו בחוק בכפוף להוראות הפיקוח של האפוטרופוס הכללי. כמו כן במקרה של מכירת בית המשפחה יידרש לכך אישור מבית המשפט.

 

צוואה הדדית

באמצעות כתיבת צוואה ניתן להימנע ממצבים אלו. כשמדובר בבני זוג עם ילדים בגילאים משתנים ניתן לערוך לשני בני הזוג צוואות הדדיות. הדבר יוצר מערכת של חיוב הדדי בין בני הזוג באופן שמגביל את היכולת של כל אחד לשנות את הצוואה, תוך הגנה על אינטרס ההסתמכות של בני הזוג האחד על השני ותוך דאגה לילדים הקטינים במנגנון מסודר.

 

משפחות עכשוויות

סיבה נוספת לכתיבת צוואה בגיל צעיר הוא כאשר האדם חולק מה שמכונה כיום,  תא משפחתי חדש. חשוב להבין כי חוקי הירושה אומנם מכירים במעמדם של ידועים בציבור אך הדבר אינו פשוט וכאשר התא המשפחתי מורכב עוד יותר הדבר בכלל עלול להסתבך. עריכת צוואה מפורטת המתייחסת למאפייני המשפחה ואופן חלוקת הרכוש בעתיד עשויה להתברר כקריטית בעתיד.

 

שינויים במצב המשפחתי

חשוב לדעת שכל צוואה ניתן לבטל כל עת באמצעות חתימה על צוואה חדשה הנושאת תאריך מאוחר יותר. חשוב לעדכן את הצוואה כאשר ישנם שינויים משמעותיים בחיים למשל במצב משפחתי כמו גם, כאשר המצווה מעוניין מסיבות שונות לנשל את אחד הילדים מהעיזבון.

הדבר אינו רק נוגע למצבים של סכסוך אלא גם למשל כאשר הורה רוכש דירת מגורים למי מהילדים והוא מעוניין שגם ילדיו הקטינים יוכלו לרכוש בעתיד דירות לעצמם בכספי הירושה.

 

סיכום כתיבת צוואה מגיל צעיר

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בחשיבות של כתיבת צוואה בגיל צעיר בין היתר עבור בני זוג עם ילדים קטינים ולאחר שינויים במצב המשפחתי. בעת כתיבת צוואה המורישה את כל העיזבון לבן או בת הזוג ועל מנת להגן על ירושת הילדים ניתן להורות על מנגנון המכונה, "יורש אחר יורש".  בן הזוג יהיה חייב להוריש את העיזבון לילדים אחר מותו ויהיה מוגבל בשימוש ברכוש.

פטיש וספרים

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא