חיפוש

מה המשמעות המשפטית של עבירות הלבנת הון?

עבירות הלבנת הון הן עבירות מהתחום הפיננסי. לעבירות מהסוג הזה ישנן השלכות רבות, גם ברמת הפרט, ברמת המדינה ואף ברמה עולמית גלובלית. ההשפעות של התופעה נוגעות לתחומים רבים, ביניהם גם לתחום הפלילי והמשפטי. במאמר זה נעסוק במהותן של עבירות הלבנת ההון ובמשמעויות המשפטיות שלהן.

 

מה הן עבירות הלבנת הון?

באופן כללי, עבירות הלבנת הון הן למעשה ביצוע פעולה כלשהי בכסף או ברכוש שהושג או נוצר דרך מעשים לא חוקיים, זאת כדי להסתיר את האופן בו הושג הרכוש או הכסף, כמו גם את הזהות של המחזיקים ברכוש ואת מיקומם, ולבסוף "להמיר" את הרכוש לחוקי ולבצע בו שימוש בשוק החופשי. זו היא הדרך העיקרית של העוסקים בפשיעה להכשיר כסף שהושג או נוצר באופן לא חוקי.

 

איך מתפתח הליך משפטי נגד כאלו החשודים בהלבנת הון?

ברוב המקרים, ההליך מתחיל בזימון החשוד לחקירה במשטרה או ברשות המיסים. מרגע תחילת ההליכים החשוד רשאי להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום בו הוא חשוד, למשל במידה והעבירה בו נחשד החשוד מקורה ברשויות מקומיות, החשוד כנראה יעדיף להתייעץ עם איש מקצוע העוסק בתחום, לדוגמה עו"ד רשויות מקומיות דני אורדן.

במידה וחשד נוגע לעבירת הלבנת המון שמקורה במיסים, כדאי להתייעץ עם עו"ד מיסים. מרגע בו עורך הדין נכנס לתמונה העתיד המשפטי של הנחשב תלוי בגורמים רבים בניהן הראיות שבידיי הגוף החוקר, איכותו של עורך הדין, חומרת העבירה שלכאורה בוצעה ועוד.

 

למה בכלל מלבינים הון?

ובכן, כאשר אדם או גוף מסוים עוסקים בעניינים שאינם חוקיים ומרוויחים כסף דרכם, הם ירצו להסוות את העובדה שהכסף לא חוקי. לדוגמה, בעל מכולת לגיטימית שמתחת לשולחן גם סוחר לא חוקי בנשק. כדי להלבין את ההון שהוא מקבל דרך מכירת הנשקים, הוא יכול לבצע תמרון פיננסי ולנסות ליצור מצג שווא שההון שהתקבל מהמכירה הלא חוקית של הנשק שייך בכלל למחזור העסקי של המכולת שלו. באופן הזה, ההון לכאורה יחשב לחוקי וכך הוא יוכל לבצע בו שימוש חוזר.

 

מה המשמעות המשפטית של עבירות הלבנת הון?

כאמור, רשויות החוק לוקחות ברצינות רבה עבירות הלבנת המון ועובדות קשה כדי למנוע אותן מצד אחד, ולמצות את הדין עם אלו שכבר עברו עליהן מצד שני. עבירות הלבנת הון נחשבות לעבירות של גניבה, שכן מלבין ההון עושה שימוש לכאורה חוקי בכסף שהושג באופן לא חוקי.

בימים אלו, מלביני ההון עושים שימוש נרחב בפלטפורמות כלכליות דיגיטליות, לרבות מטבעות דיגיטליים, זאת מפניי שפשוט יותר להסוות שם את ההון הלא חוקי וכך פלטפורמות אלו מהוות קרקע פורייה לעבריינים בתחום זה.

 

נחשדתי בעבירות הלבנת הון, מה עליי לעשות?

כאמור, תחום עבירות הלבנת ההון הוא רחב וסבוך. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מתאים וכך למזער נזקים עד כמה שניתן.

עבירות הלבנת הון

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא