חיפוש

מהי פוסט טראומה מורכבת ואיך מתמודדים איתה

פוסט טראומה מורכבת (C-PTSD) היא מצב פסיכולוגי והפרעה נפשית הנגרמת מחשיפה ממושכת וחוזרת למצבים טראומטיים שונים, ומאופיינת בסימפטומים קשים ומורכבים במיוחד בהשוואה לפוסט טראומה "רגילה". לדוגמה, קורבנות התעללות פיזית או מינית מתמשכת, התעללות בילדות, או ניצולי שואה ודור שני לניצולים, שסבלו מחשיפות טראומטיות חוזרות ונשנות לאורך זמן.

לעיתים קרובות גם ביחסים בין אישיים שבהם יש חוסר איזון כוחות. שלא כמו PTSD רגיל, המופעל בדרך כלל על ידי אירוע טראומטי בודד. C-PTSD נובע מטראומה מתמשכת, כגון התעללות בילדות, אלימות במשפחה או היותו שבוי מלחמה. אנשים עם C-PTSD עשויים להיאבק במגוון תסמינים המשפיעים על רווחתם הנפשית, הרגשית והפיזית, מה שהופך את זה למאתגר לנווט בחיי היומיום ובמערכות היחסים.

מאמר זה יסקור את מאפייניה הייחודיים של פוסט טראומה מורכבת, ימחיש כיצד היא שונה מפוסט טראומה "רגילה" מבחינת הסימפטומים, הפרופיל הנפשי וקשיי התפקוד שהיא יוצרת אצל הנפגעים, ויפרט טכניקות טיפוליות מותאמות הדרושות לשם התמודדות יעילה והחלמה מסוג זה של הפרעה.

 

סימפטומים של פוסט טראומה מורכבת (C-PTSD)

הסימפטומים של C-PTSD יכולים להתבטא בדרכים שונות, ולהשפיע על היבטים שונים בחייו של אדם. חוסר ויסות רגשי הוא מאפיין נפוץ של C-PTSD, כאשר אנשים חווים רגשות עזים ומשתנים שיכולים להשפיע. תחושות כרוניות של בושה, אשמה וחוסר ערך עלולות גם להטריד אותם, וכל התחושות האלה נובעות מהטראומה שעברו.

בנוסף הם חווים קשיי יחסיים, כולל מאבקים באמון, אינטימיות וגבולות, גם תסמינים קוגניטיביים כמו קשיי ריכוז, בעיות זיכרון ותפיסה עצמית שלילית יכולים להחמיר עוד יותר את האתגרים העומדים בפני אלו החיים עם מצב של פוסט טראומה מורכבת.

סימפטומים של פוסט טראומה מורכבת (C-PTSD) 

אסטרטגיות להחלמה

למרות שחיים עם C-PTSD יכולים להיות מורכבים וקשים, ישנן אסטרטגיות וגישות שונות שיכולות לעזור לסובלים מפוסט טראומה מורכבת לנהל את הסימפטומים שהם חווים ולעבוד ולטפל לקראת ריפוי והחלמה. חיוני להכיר בכך שהחלמה מ-C-PTSD היא תהליך הדרגתי הדורש סבלנות, חמלה עצמית ותמיכה מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, חברים ומשפחה קרובה שמבינים את מורכבות הטראומה שהם נמצאים וחווים אותה.

 

התערבויות טיפוליות עבור C-PTSD

טיפול הוא אבן יסוד בטיפול בפוסט טראומה מורכבת (C-PTSD), הטיפול מספק לאנשים שחווים את הפוסט טראומה, מרחב בטוח לחקור את טראומות העבר שלהם, לעבד את רגשותיהם ולפתח אסטרטגיות התמודדות.

טיפולים ממוקדי טראומה כגון Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)  (עיבוד מחדש והקהיה באמצעות תנועות עיניים), ו-Dialectical Behaviour Therapy (DBT) (טיפול דיאלקטי-התנהגותי), הראו תוצאות מבטיחות בסיוע לאנשים עם C-PTSD לנהל את הסימפטומים שלהם ולשפר את איכות חייהם. טיפולים אלו מתמקדים בטיפול בטראומות הבסיסיות, בניית מיומנויות ויסות רגשי ושיפור היחסים הבין אישיים.

התערבויות טיפוליות עבור C-PTSD

אסטרטגיות טיפול עצמי והתמודדות

בנוסף לטיפול, שיטות טיפול עצמי ממלאות תפקיד מכריע בניהול תסמיני C-PTSD וקידום רווחה כללית. עיסוק בפעילויות המקדמות הרפיה והפגת מתחים, כגון מיינדפולנס, יוגה ומדיטציה, יכולה לעזור לאנשים לווסת את רגשותיהם ולהפחית חרדה וערנות יתר.

ביסוס שגרה שתעדיף שינה, אכילה בריאה ופעילות גופנית חיוני גם בתמיכה בבריאות הפיזית והרגשית. בנוסף, תרגול חמלה עצמית והצבת גבולות עם עצמך ואחרים יכולים להעצים אנשים לדאוג לצרכיהם ולהגן על בריאותם הנפשית.

 

רשת תמיכה

בניית רשת תמיכה חזקה חיונית עבור אנשים עם C-PTSD. חיבור עם בני גילם שחוו חוויות משותפות של טראומה יכול לספק תחושת קהילה ושייכות, להפחית תחושות של בידוד ובושה. מעורבות בקבוצות תמיכה, פורומים מקוונים או יוזמות מונחות עמיתים יכולה להציע תובנות חשובות, אסטרטגיות התמודדות ותחושת אחווה והזדהות עם אחרים במסע ריפוי דומה. בנוסף, טיפוח מערכות יחסים בריאות עם חברים אמינים, בני משפחה או מנטורים המציעים אמפתיה, ועידוד יכול לחזק את החוסן ואת תחושת הערך העצמי של האדם.

 

יעדים וגבולות מציאותיים

הגדרת יעדים וגבולות מציאותיים היא חיונית עבור אנשים שחווים פוסט טראומה מורכבת, כדי שיעדיפו את רווחתם, ינהלו ציפיות וימנעו ממצבים מעוררים. על ידי פירוק משימות גדולות לצעדים קטנים יותר וניתנים לניהול, אנשים יכולים לבנות ביטחון עצמי, לעקוב אחר ההתקדמות שלהם ולהיות מחוזקים בעקבות ההישגים שהשיגו לאורך הדרך. קביעת גבולות במערכות יחסים, בסביבת עבודה הדדית וחברתית חיונית בהגנה על הגבולות הרגשיים של האדם, בתמיכה בצרכיו ובטיפוח תחושת ביטחון ועצמאות.

 

עזרה מקצועית

והכי חשוב פנייה לעזרה מקצועית מאנשי מקצוע מוסמכים בבריאות הנפש, כגון מטפלים, יועצים או פסיכיאטרים, חיונית בטיפול בתסמיני C-PTSD, ניווט רגשות מורכבים ופיתוח תוכניות טיפול מותאמות אישית. איש מקצוע בתחום בריאות הנפש יכול לספק הערכה מקיפה, להציע התערבויות מבוססות ראיות ולהתאים טיפול כדי לענות על הצרכים והמטרות הייחודיות של הפרט. הוא יכול גם לעקוב אחר ההתקדמות, לספק תמיכה מתמשכת ולשתף פעולה עם ספקי שירותי בריאות אחרים כדי להבטיח טיפול הוליסטי לאנשים עם הפרעות פוסט טראומה מורכבת (C-PTSD).

 

לסיכום

חיים עם הפרעת דחק פוסט טראומטית מורכבת (C-PTSD) יכולים להוות אתגרים משמעותיים, אך עם התמיכה, האסטרטגיות וההתערבויות הנכונות, אנשים יכולים לפעול לריפוי, החלמה והשבת חייהם. על ידי קבלת עזרה מקצועית מאנשי מקצוע ומטפלים, עיסוק בטיפול, תרגול טיפול עצמי, בניית רשתות תמיכה והצבת יעדים וגבולות מציאותיים, אנשים עם C-PTSD יכולים לטפח חוסן, חמלה עצמית ותחושת העצמה בזמן שהם מנווטים במורכבות הטראומה ומתחילים את דרכם, לקראת ריפוי ושלמות.

מהי פוסט טראומה מורכבת ואיך מתמודדים איתה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הבנת קטרקט גורמים ותסמינים
הבנת קטרקט: גורמים ותסמינים

אנשים רבים ברחבי העולם סובלים מבעיות עיניים שונות, ובעוד חלק מהבעיות הן נדירות, ישנן בעיות שכיחות ופופולאריות דוגמת הקטרקט.קטרקט קרוי בעברית "ירוד", ולמרות שהוא לרוב

קרא עוד »