חיפוש

איך מחושב מס על קרקעות?

מס על קרקעות נקרא מס רכישה, ובכל עסקת נדל"ן נדרש תשלום מס רכישה. במאמר הבא נתמקד במס רכישה על קרקעות, אשר גובהו כיום 6% מסך הסכום בו נרכשה הקרקע. המס מובא בחשבון כחלק מעסקת מכירת הקרקע. במקרים חריגים שיפורטו בהמשך ניתן לקבל פטור חלקי מתשלום ולהפחית את שיעור המס המשולם בעבור הקרקע. כן נרחיב על חשיבות קבלת ייעוץ משפטי מתאים לליווי העסקה, ועל ההבדלים בין רכישת קרקע לעסקאות אחרות במקרקעין.

 

אופן ביצוע החישוב

נניח לדוגמא שמחירה של קרקע המוצעת למכירה הוא מיליון ₪. שישה אחוז ממחיר הקרקע שווה לשישים אלף ₪ וזהו גובה מס הרכישה הקבוע בחוק. כך, בהתאמה כל מחיר קרקע ימוסה באותו שיעור מס. יתכן וסכום זה יעודכן מפעם לפעם, וחשוב לוודא כי במועד ביצוע העסקה מדובר בגובה המס התקף. זה הסיפור על קצה המזלג –  לפרטים נוספים לחץ כאן.

 

ההבדל בין רכישת קרקע לרכישת לנכסי נדל"ן אחרים

מס רכישה על קרקע שונה מזה המושת על יחידות נדל"ן אחרות כדוגמת דירה, או כל יחידת נדל"ן בנויה, אשר לגביהן ישנם שיעורי מס שונים. כלומר, במידה ואתם רוכשים קרקע ועל גביה בנויה יחידת נדל"ן כלשהי, מס הרכישה שצוין לעיל לא יהיה רלוונטי, ויש לבדוק את שיעור המס אותו עליכם לשלם. יתכן ושיעור המס גבוה או נמוך יותר –  יש לשלם את המס המתאים כדי לעמוד בדרישות החוק.

 

אפשרות להוזיל את מס הרכישה

אפשרות להוזיל את שיעור מס הרכישה קיימת בבניית יחידת מגורים על גבי הקרקע. אם בתוך שנתיים מיום שרכשתם את הקרקע, התקבל היתר לבניית דירה למגורים – יתכן ואתם זכאים להפחית את שיעור המס. במצב דברים זה יהא שיעור מס הרכישה חמישה אחוזים מסכום הרכישה הכולל, ולא שישה אחוזים כמו במצב הדברים הרגיל.

 

התנהלות נכונה מול רשות מיסוי מקרקעין

כדי לקבל הפחתה בשיעור המס צריך לדעת שנדרשת פעולה אקטיבית מצד רוכש הקרקע, ושההפחתה לא נעשית מבלי נקיטת פעולה זו. על רוכש הקרקע לפנות למיסוי מקרקעין ולבקש תיקון שומה. התיקון יתבצע ככל שיוצגו אישורים מתאימים על התאמת הקרקע למגורים ועל קבלת היתרים מתאימים. הטופס המוגש למיסוי מקרקעין נקרא טופס 7085 והוא יוגש בצמוד לבקשה לתיקון שומה.

 

ליווי משפטי בעסקת רכש מקרקעין

עסקת רכישת קרקע היא עסקה מורכבת, ועל פי רוב מדובר בעסקה המתבצעת בעלויות גבוהות ביותר. לכן, מומלץ להיוועץ בעורך דין המומחה בתחום על מנת לקבל עצות מתאימות להפחתת שיעורי המס. לעורך דין מס יש יכולת להתחקות אחר מועד קבלת היתרי בנייה מתאימים על גבי הקרקע, וכן להתנהל באופן מקצועי מול מיסוי מקרקעין להבטחת קבלת ההנחה המתאימה בשיעור המס, במקרים המתאימים. רכישת קרקע שונה מעסקת נדל"ן אחרת, ונדרשת מומחיות על מנת לבצע את העסקה המשתלמת ביותר.

מס קרקע מחושב

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא