חיפוש

מה שצריך לדעת על תפקידם של צעצועים בעידוד מוטוריקה עדינה

מוטוריקה היא שם כולל לכל התנועות הרצוניות שאנחנו עושים באמצעות הגוף. מוטוריקה עדינה מתמקדת בפעולות עדינות ומורכבות שמבצעים בעזרת שרירי כף היד והאצבעות. הסביבה הפיזית והאנושית היא בין הגורמים המשמעותיים ביותר שמשפיעים על התפתחות תקינה של מוטוריקה עדינה.

אם הסביבה מאפשרת לפעוט הזדמנויות להתנסות ולהשתמש בחפצים ובצעצועים סביבו, הוא יוכל לתרגל מוטוריקה עדינה ולשפר את המיומנויות הפיזיות הקיימות.

 

מה זה מוטוריקה עדינה?

כשמדברים על מוטוריקה עדינה, הכוונה היא בדרך כלל ליכולת לשלוט באופן מכוון בשרירי כף היד והאצבעות, כדי לאפשר אחיזה בחפצים, טיפול בהם ושימוש מגוון בכלים. מוטוריקה עדינה היא מיומנות שמתפתחת עם הגיל ומתבססת בתקופת הילדות.

יכולות שקשורות במוטוריקה עדינה מושפעות גם מנטיות גנטיות וגם מתכונות של הסביבה אבל תרגול של מוטוריקה עדינה משפיע על היכולת ובעזרת משחקים וצעצועים מאתר ילדודס, בשילוב תרגול ואימון ניתן לשפר את היכולת ואת המיומנויות השונות ולסייע להתפתחות תקינה של קשר עין-יד שמאפשר פעולות של מוטוריקה עדינה.

מה זה מוטוריקה עדינה

 איך מפתחים מוטוריקה עדינה אצל ילדים

ישנן דרכים מגוונות לסייע בפיתוח מוטוריקה עדינה אצל ילדים. ניתן למשל לשלב אותם בעשייה בתוך הבית, בהתאם לגיל וליכולת. עבור פעוט זו יכולה להיות משימה פשוטה של מיון ועבור ילדים בגילאים מתקדמים יותר, עריכת השולחן לקראת ארוחה או קיפול בגדים לפני הכנסתם לארון.

הורים שרוצים לסייע לילדם להשתפר במוטוריקה עדינה צריכים להציע לילדים שלל אפשרויות לאמן את הידיים ואת האצבעות וגם לתמוך בתהליך על ידי עידוד לפעולה עצמאית וסבלנות לשהות עם הילד כאשר הוא לומד מיומנות חדשה.

 איך מפתחים מוטוריקה עדינה אצל ילדים

צעצועים שעוזרים לפתח מוטוריקה עדינה

בין ההזדמנויות לילדים להפעיל את כפות הידיים ואת האצבעות, יש גם לא מעט אפשרויות של משחקים שדורשים מוטוריקה עדינה ועוזרים לפתח אותה, במקביל להנאה וללימוד שנובעים מהמשחק.

בהתאם לגיל של הילד, ליכולותיו בתחום המוטוריקה העדינה ובהתאם להעדפותיו, ניתן להציג לו צעצועים כמו קוביות בניין מעץ או לבני לגו, אפשר לאפשר פעילות אוטונומית עם מספריים שמיועדים לילדים, גם משחק בבצק ובכלי עיצוב שונים יכול לתרום מאוד למוטוריקה עדינה וכך גם משחקים שמדמים פעולות של קשירת שרוכים, כפתור כפתורים, רכיסת רוכסנים ועוד.

 

איך כדאי לבחור?

אימון במוטוריקה עדינה דורש פעילות אוטונומית של הילד, התנסויות רבות על בסיס ניסוי וטעיה. לשם כך, כדאי להקפיד לרכוש צעצועים בטוחים לשימוש עבור ילדים צעירים, צעצועים עמידים שישמרו לזמן ארוך וכן צעצועים מושכים מבחינת צבעוניות כדי לעודד את הילדים להשתמש בהם.

כדאי לבחור צעצועים שמפעילים את הידיים ואת האצבעות בדרכים שונות וכאלה שדורשים מהילד לעמוד באתגר אבל גם מתאימים לגילו ולרמת ההתפתחות הנוכחית שלו כדי לייצר חוויה של אימון והצלחה ולא של כשלון ותסכול. ישנם כמובן גם צעצועים שנוצרו לטובת שיפור המוטוריקה העדינה ומבוססים על מחקרים מדעיים.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא