חיפוש

מהי רמת הסטנדאפ בארץ – האם הישראלים באמת כאלה טובים בלהצחיק?

אמנות ההצחקה, הסטנד-אפ, נפוצה ברוב העולם המערבי. בנוסף ליכולת הרטוריקה וכתיבת הפאנצ'ים של האמן עצמו, הצלחתה של הופעה תלויה גם בעולם המנטלי של האמן ובכמה הוא מתאים לזה של הקהל. אז האם אמני הסטנד-אפ בישראל באמת מצחיקים יותר או שזה פשוט שהם מדברים אל הקהל הישראלי?

 

הומור ישראלי

הומור ישראלי הוא הומור עם "טביעת אצבע". כמו ההומור הבריטי, שהדעות לגביו חלוקות, גם להומור הישראלי יש את המאפיינים שלו. ההומור הישראלי נפוץ בשיחות חולין ואפילו בסיטואציות שבחו"ל נהוגה בהן שיחה רשמית: בישראל ניתן לראות לקוחות מתבדחים עם טכנאי המזגנים או עם המלצרית וזה לא ייחשב לגסות רוח. בניגוד להומור האמריקאי שבו הפאנץ' מרומז ולא נאמר ממש או להומור הבריטי הידוע בסרקזם שלו, סטנדאפיסט ישראלי לרוב ישתמש בהומור מחוספס, פתוח ומפורש יותר ולא פעם יחטא לכללי הפוליטיקלי קורקט. ההרגשה שכולנו פה בעצם סוג של משפחה אחת גדולה הופכת את ההומור הישראלי להומור חם ויומיומי. יש לציין כי בחו"ל סטנד-אפ נחשב לאמנות במה כמו ריקוד או נגינה ובארץ, בינתיים, עוד לא זוכה למעמד היוקרתי הזה.

 

סטנד-אפיסטים בישראל

בשנים האחרונות נראית פריחה של עולם הסטנד-אפ בישראל. יותר ויותר אמני במה מצחיקים ושנונים מוצאים את הנישה שלהם ופורצים דרכה לתודעת הקהל הישראלי. אמני במה צעירים משתמשים בתרבות הישראלית ובחוצפה הישראלית המפורסמת כדי להדגיש את הפאנצ'ים שלהם ולגרום לקהל לצחוק בקול. ההומור אינו הומור מנומס אלא הומור שמוגש בצורת שיחה בין חברים, כיאה למנטליות הישראלית החמה. אבל ישראלים מצחיקים לא רק בעברית. לאט לאט צומחת בארצנו הקטנטונת סצינת סטנד-אפ באנגלית. הבדיחות הן עדיין בנושאי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, חוצפה ישראלית ופלאפל אך מוגשות באנגלית. קהל היעד הוא גם ישראלים, במידה וההופעה ניתנת בחו"ל, אך גם דוברי אנגלית שמכירים כך או אחרת את המנטליות הישראלית ויכולים להבין את הבדיחות.  זה גם המקום לציין שהתכנית המשעשעת "רמזור", שנכתבה על ידי אחד הקומיקאים הגדולים בארץ, נמכרה לחו"ל ועושה להומור הישראלי (שהותאם בחלקו) כבוד גם מעבר לים.

 

גיוון

ארצנו הקטנטונת, שאינה חסרה אמני סטנד-אפ, מושפעת לא מעט מסטנד-אפ בעולם כך שמתחת למטריה "סטנד-אפ ישראלי" ניתן למצוא סגנונות מגוונים של הומור, החל מאורי חזקיה וכלה באמיר מויאל. בנוסף, ישנם אמני סטנד- אפ, כמו גידי לבנה, המשלבים גם אמנות- חושים או אמנות נוספת על מנת להעשיר את חוויית הצופה.

על טעם ועל ריח אין מה להתווכח, אומר הפתגם הנודע, ואם תשאלו אדם מהרחוב אם ההומור הישראלי מצחיק פחות או יותר מההומור מעבר לים, תשמעו מגוון דעות, אך דבר אחד אנחנו יודעים: ישנם לא מעט אמני סטנד-אפ מוכשרים, שנונים ומושחזים שגדלים פה ואפילו מופיעים בחו"ל ולנו נותר רק ליהנות ולפרגן.

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא