חיפוש

טיפולים בגליובלסטומה – מהם הטיפולים העדכניים בשוק

גליובלסטומה הוא מגידולי המוח הממאירים השכיחים ביותר. מקור הגידול הוא בתאי הגלייה במוח ולכן הגידול יכול להופיע במגוון של אזורים שונים של הראש והמוח. סרטן זה נחשב לאלים במיוחד והתסמינים להופעתו תלויים במיקום הספציפי שבו מתפתח הגידול. התסמינים הנפוצים הם, פרכוסים, כאבי ראש, סחרחורות, בחילות והקאות. במאמר זה נרחיב לגבי הטיפולים העדכניים בהם עושים כיום שימוש בטיפול ובמאבק במחלה זו.

 

טיפולים עיקריים

מטרות הטיפול בגליובלסטומה הן להאט ולשלוט בצמיחת הגידול ולעזור לחולה, ככל שניתן, לשמור על איכות חיים טובה. ישנם חמישה טיפולים עיקריים במחלה לגביהם נרחיב במסגרת מאמר זה וחולים רבים מקבלים יותר מסוג טיפול אחד. הטיפולים הם, ניתוח כירורגי, טיפולי קרינה, כימותרפיה, טיפול בשדות חשמליים של נובוקיור ותרופות ביולוגיות.

 

ניתוח הסרה

ניתוחים כירורגים לסובלים מגידולי גליובלסטומה נועדו להסיר מסה גידולית מהמוח מבלי לגרום לפגיעה מוחית במהלך הניתוח. גידולים מסוג זה קשה להסיר במלואן מכיוון שהם מתאפיינים במבנה מסועף המזכיר בצורתו כוכב. במידה והגידול התפשט לאזורי מוח החיוניים להמשך התפקוד התקין של המטופל, יתכן והצוות הרפואי יקבע כי לא ניתן לטפל בהליך מסוג זה.

 

טיפולי קרינה

שני סוגי הטיפולים הנפוצים, קרינה וכימותרפיה בדרך כלל יחלו רק לאחר הניתוח הכירורגי במידה והחולה מתאים לכך. במסגרת טיפולי קרינה או רדיותרפיה עושים שימוש בקרינה באנרגיה גבוהה ממקורות שונים, על מנת להרוג את התאים הסרטניים שנותרו במוח לאחר הניתוח. טיפולי קרינה מסייעים גם להאט את קצב הצמיחה של הגידול.

 

טיפולי כימותרפיה

כימותרפיה הינה תרופה עוצמתית שמטרתה לכווץ ולחסל את התאים הסרטניים. התרופות הללו כוללות תופעות לוואי קשות כמו, זיהומים, איבוד שליטה בסוגרים, שטפי דם, נשירת שיער, שינויים ביציאות, אובדן תיאבון, עייפות, כאבים ועוד. תרופת הכימותרפיה המקובלת ביותר בה משתמשים כיום לטיפול בגליובלסטומה היא טמודאל.

 

תרופות ביולוגיות

הטיפולים שעד כה סקרנו הינם שיטות טיפול וותיקות והטיפול והפרוטוקולים שלהם מבוססים ומוכרים. שני סוגי הטיפולים הבאים בהם נדון הינם עדכניים יותר ונכנסו לשוק רק בשנים האחרונות. אווסטין הוא נוגדן ביולוגי אשר נועד לפגוע ביכולת של הגידול הסרטני למשוך כלי דם מסביבתו. תרופה ביולוגית זו יכולה לפגוע במנגנון ההתפשטות של הגידול ולהרעיב אותו.

 

טיפול בשדה חשמלי

הטיפול האחרון בה נעסוק הוא שדה חשמלי והוא נחשב לפורץ דרך בטיפול בחולי גליובסטומה. הטיפול נעשה באמצעות אלקטרודות ישירות על הקרקפת של המטופל ושיבוש השדות חשמליים של תאי הגידול שבמוח. שיבוש השדה החשמלי מונע את החלוקה של התאים הסרטניים מבלי לפגוע בתאים הבריאים.

 

סיכום טיפולים בגליובסטומה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו במחלת הגליובסטומה ודרכי הטיפול העיקריים בה. הרחבנו לגבי חמישה טיפולים שהשימוש בהם נפוץ כיום, ניתוח, קרינה, כימותרפיה, נוגדן ביולוגי ושדה חשמלי. כפי שציינו, לרוב במסגרת הטיפול ייעשה שימוש במספר סוגים של טיפולים שונים בהתאם למצב הקליני של כל מטופל.

טיפולי גליובלסטומה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
הבנת קטרקט גורמים ותסמינים
הבנת קטרקט: גורמים ותסמינים

אנשים רבים ברחבי העולם סובלים מבעיות עיניים שונות, ובעוד חלק מהבעיות הן נדירות, ישנן בעיות שכיחות ופופולאריות דוגמת הקטרקט.קטרקט קרוי בעברית "ירוד", ולמרות שהוא לרוב

קרא עוד »