חיפוש

ביטול כתב אישום נגד קטין

ביטול כתב אישום נגד קטין, בדומה לבגירים, יכול להיעשות על ידי עו"ד פלילי כדי למנוע מהנאשם לעמוד במשפט פלילי.

כתב האישום המוגש כנגד נאשם, מוגש בדרך כלל לבית המשפט ועל פיו מתנהל המשפט אשר בסופו ייקבע האם להרשיע אותו או לאו.

ביטול כתב אישום נעשה במקרים בהם הראיות אינן חותכות, או שעורך הדין מצא ליקויים וכשלים אשר הביא להגשת כתב אישום זה, כמו מלשל בעבודת המשטרה במהלך החקירה או

בשלבים אחרים עד להעמדתו לדין.

לכן, בכל מצב, כדאי לערב עו"ד פלילי, כבר מתחילת החקירה הראשונית במשטרה, כדי שאפשר יהיה להעלות על מקרה בו אפשר יהיה לבטל את כתב האישום.

 

מה הוא כתב אישום ומה קורה לאחר הגשתו?

כתב אישום המוגש נגד נאשם, בין אם קטין ובין אם בוגר, צריך לכלול שלושה מרכיבים עיקריים, לרבות סיפור המקרה, סעיפי האשמה ורשימת העדים הקיימת. כאשר המשטרה מכינה כתב אישום, היא צריכה לתאר את עובדות המקרה, כפי שהובאו לידיעתה. כמו כן, מצוינים בכתב האישום סעיפי העבירות עליהם עבר הנאשם, ועל פיהם יתבסס למעשה המשפט הפלילי.  הסעיף השלישי יכלול את רשימת העדים אשר יכולים לתרום מסיפורם למקרה ויופיעו בבית המשפט, אם הוא יתקיים. לאחר הגשת כתב האישום, הנאשם מקבל זימון לבית המשפט וחייב להופיע בתאריך המצוין. מול בית המשפט, ייצג אותו עורך דין, אשר ינסה לענות על סעיפי כתב האישום, ובמקרה האפשרי יוביל לחתימה על הסכמי פשרה כדי להמתיק את העונש או להשיג רווח משני כלשהו.

 

האם ניתן להביא לביטול כתב אישום נגד קטין?

ישנה אפשרות לבטל כתב אישום נגד קטין, אולם לשם כך יש לשכור את שירותיו של עו"ד פלילי, המנוסה בתחום זה כמו משרד עו"ד סיוון כהן. מכיוון שחקירה והתייחסות לקטין אינה דומה לזה של בגיר, אם כשלה המשטרה באחד מהשלבים או לא התייחסה באופן הראוי לגילו של הנאשם, יוכל עורך הדין לערער על התנהגות זו ובמקרה האפשרי אף להביא לידי ביטול כתב אישום נגד קטין. למשל, אם חקירת הקטין לא נעשתה על ידי איש צוות מיוחד המומחה ומנוסה בגיל זה, תהיה אפשרות לעורך הדין להציג פרט זה מול השופט ולבקש את ביטול ההליכים. לנערים קטינים ישנה אפשרות נוספת להגיע לביטול כתב האישום על ידי המלצה מאת שירות המבחן לנוער.

 

המלצה מאת שירות המבחן לנוער לקראת ביטול כתב אישום נגד קטין

שירות המבחן לנוער עשוי לטפל בנער הקטין לאחר שהוא נחקר במשטרה לפני הגשת כתב האישום. בשירות המבחן לנוער מכוונים לנוער, ולמעשה האנשים העובדים שם מתמחים בגיל זה, בשונה מהחוקרים במשטרה אשר לא תמיד יידעו על בעיות הגיל בנוסף לעבירה המבוצעת. המטרה בשירות המבחן לנוער היא לנסות לשקם את עובר העבירה, לפתור את הבעיות השורשיות אשר הובילו לביצוע העבירה ולהחזיר את הקטין לחיים נורמטיבים ומסודרים. בשירות המבחן לנוער עשויים להמליץ לגבי כתב האישום, ולפעמים הם אף ממליצים על ביטולו כתוצאה מהראיונות והאבחונים הרבים הנעשים לו. הם יבצעו אבחונים פסיכו-סוציאליים, אשר לא תמיד נוגעים לנושא העבירה עצמה, אלא יעסקו במצבו של הקטין, לרבות שיחות עם הוריו או מבוגרים אחרים קשורים, כך שלפעמים יהיה אפשר לשפוך אור גם על המעשה עצמו.

 

האם יש דרכים נוספות להביא לידי ביטול כתב אישום נגד קטין?

עו"ד פלילי יכול לנסות לפעול בכמה אמצעים ודרכים מקבילות, כדי להביא לידי ביטול כתב אישום. כתב אישום נגד קטין, יעמיד אותו בפני בית המשפט כאשר בסופו, סביר להניח, ייקבע עונש כלשהו, לכן המטרה היא להביא לביטול כתב האישום ולמעשה למחוק את הרישום הפלילי מהקטין, ולסייע לו לפתוח דף חדש וחזרה לחיים נורמטיביים. עורך הדין יוכל לבקש לבטל את כתב האישום בזמן השימוע, המתקיים לפני המשפט עצמו, כאשר התביעה מחויבת להודיע לקטין ולהוריו לגבי סעיפי האישום. הסיבות לביטול כתב אישום עשויות לכלול אי עמידה בנהלים המיוחדים לחקירת בני נוער וקטינים, האשמה על זוטות אשר לא צריכות להגיע לבית המשפט, או שיהוי בהגשת כתב האישום, כאשר כתב האישום מוגש בעיכוב של שנה מיום עשיית העבירה. כדי למצוא את הנקודה המדויקת בגינה אפשר יהיה לדרוש ביטול כתב אישום, על עורך הדין להיות מנוסה בתחום זה, להכיר את החוק על בוריו ופרטיו הקטנים, ולהיות בעל כושר שכנוע.

 

לסיכום

ביטול כתב אישום נגד קטין הינו אפשרי, וקיימות דרכים שונות להשיג אותו. אין זה אומר כי תמיד אפשר להשיג ביטול זה, מכיוון שהוא יהיה קשור בדרך כלל למידת ניסיונו ומומחיותו של עו"ד פלילי המנהל את התיק. את ביטול כתב האישום אפשר לנסות להשיג על ידי עורך הדין או על ידי שירות המבחן לנוער. עורך הדין עשוי יהיה לטעון כי נעשו כשלים בעבודתה של המשטרה בעת החקירה או בשלב אחר בו לא מולאו כל הדרישות הקיימות כאשר עוסקים בבני נוער קטינים. כמו כן, הוא יוכל לטעון כי המעשה הינו קטן וחסר משמעות בהשוואה למידת האשמה שהוגשה בפני בית המשפט, כמו למשל מקרה של קטטה בין תלמידים וכו'. טענה לביטול כתב האישום יכול להגיע גם עקב שיהוי בהגשת כתב האישום של שנה ויותר. לפעמים ביטול כתב האישום עשוי להיות המלצה של שירות המבחן לנוער, לאחר ריאיונות ובאבחונים פסיכו סוציאליים, כאשר כל ההקשר ומצבו של הנאשם נבדקים. המטרה הנעלה כאשר עוסקים בבני נוער היא להחזיר את הקטינים למוטב, לברר על הסיבות לביצוע העבירה ולנסות לפתור ולשקם אותם. לפיכך, ביטול כתב אישום יהיה אינטרס של כל הצדדים, המנסים לסייע לקטין.

עריכת דין

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
מה עושים לפני חקירה משטרתית
מה עושים לפני חקירה משטרתית?

חקירה משטרתית היא מעמד מלחיץ המהווה רגע גורלי אשר ישפיע רבות על עתידו. חקירה משטרתית יכולה להוביל לשיוך פשעים מסוימים לנחקר ואף להעלות את הסיכויים

קרא עוד »